Angielski w biznesie - jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej

> ZACZNIJ SWOJĄ PRZYGODĘ Z ANGIELSKIM JUŻ DZIŚ!>

Rozmowa kwalifikacyjna jest zazwyczaj bardzo stresującym wydarzeniem, a jeśli dodatkowo jest prowadzona w języku angielskim, stres ulega podwojeniu. Aby czuć się bardziej komfortowo w tym “wielkim dniu”, warto poświęcić trochę czasu, przewidzieć kilka możliwych scenariuszy oraz przygotować się na rozmowę w sposób bardziej skrupulatny.

 

Aby przygotować Was do rozmowy kwalifikacyjnej w języku angielskim, stworzyliśmy krótką listę kontrolną, uwzględniającą wszystkie elementy niezbędne do odniesienia sukcesu w trakcie pierwszego spotkania z firmą. Co oczywiste, istnieje wiele podobieństw między sposobem prowadzenia rozmowy w języku polskim oraz w języku angielskim. Istnieją natomiast pewne zasadnicze różnice: rozmowa w języku angielskim wymaga nie tylko znajomości języka obcego, ale także świadomości różnic kulturowych, oczekiwań zagranicznych pracodawców oraz wiedzy o samym procesie prowadzenia rozmowy.

Gotowi by odnieść sukces na rozmowie? Zaczynamy!

 

Krok 1.: Naucz się wszystkiego o swoim przyszłym pracodawcy

Poszukaj informacji o firmie, jej kulturze organizacyjnej, misji, celach, produktach lub usługach. Wykorzystaj w tym celu stronę internetową firmy, media społecznościowe, broszury i inne dostępne materiały i źródła.

 

Powód? Musisz być przygotowany na rozmowę o firmie w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Najprawdopodobniej zostaniesz zapytany o to, dlaczego chcesz tam pracować lub co sprawiło, że zainteresowałeś się firmą. Musisz wiedzieć coś o miejscu pracy, aby być w stanie odpowiedzieć na te pytania. Znajomość tych informacji nie tylko utwierdzi Cię w przekonaniu, że jesteś dobrze dopasowany do firmy. Wywrze też dobre wrażenie na pracodawcy, ponieważ pokaże, iż jesteś bardzo zainteresowany pozycją oraz poświęciłeś trochę czasu na staranne przygotowanie.

 

Krok 2.: Poznaj słownictwo specyficzne dla branży

Twoja branża ma najprawdopodobniej swoje własne specyficzne słownictwo, którego pracownicy używają na co dzień. Aby udowodnić, że Twój poziom znajomości języka angielskiego jest odpowiedni dla stanowiska o które aplikujesz, poznaj żargon i kluczowe słownictwo stosowane regularnie przez pracowników. Najlepszym rozwiązaniem jest czytanie książek i artykułów branżowych w języku angielskim lub słuchanie specjalistycznych podcastów (które przy okazji pomagają ćwiczyć wymowę!).

 

Krok 3.: Przygotuj odpowiedzi na popularne pytania

Zastanów się nad możliwym zestawem pytań, które mogą pojawić się w trakcie rozmowy i przygotuj swoje odpowiedzi z wyprzedzeniem. Oto niektóre z pytań pojawiających się najczęściej w trakcie rozmów kwalifikacyjnych w języku angielskim:

 

  1. How would you describe yourself?
  2. What are your strengths and your weaknesses?
  3. Why did you leave your last job?
  4. What do you do in your current role?
  5. Why would you like to work here?
  6. When could you start?
  7. What kind of salary are you expecting?
  8. Do you have any questions for me?

 

Przećwicz odpowiedzi przed lustrem lub nagraj je na dyktafon. Im lepiej znasz odpowiedzi w trakcie przygotowań, tym łatwiej będzie Ci odpowiedzieć na pytania w trakcie rozmowy, gdy będziesz bardzo zestresowany. Odtwarzaj nagranie i na bieżąco sprawdzaj, czy jesteś w stanie zrozumieć każde słowo. Zastanów się, w jaki sposób możesz poprawić własne odpowiedzi, na przykład mówiąc bardziej wyraźnie lub używając bardziej precyzyjnego słownictwa. Twoim zadaniem jest nauczyć się odpowiadać na najczęściej zadawane pytania z większą swobodą i bez wahania. Zastanów się również nad tym, w jaki sposób chcesz zaprezentować w trakcie rozmowy siebie, swoje wykształcenie i dotychczasowe doświadczenie w pracy.

 

Krok 4.: Zwróć uwagę na gramatykę

Przy planowaniu odpowiedzi na pytania często zadawane w trakcie rozmów kwalifikacyjnych, należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe użycie języka angielskiego. Prawidłowe zastosowanie czasów, precyzyjne słownictwo i wyraźna wymowa są tu kluczowe.

 

Skorzystaj z naszej ściągi, by prawidłowo dostosować użycie czasu do tematu rozmowy.

 

Present Simple: służy do opisu czynności  stałych i  powtarzających się, nawyków, procedur, faktów. Użyj czasu Present Simple do opisania swoich codziennych obowiązków. Najczęściej tego czasu używamy, gdy mówimy o aktualnie zajmowanej pozycji.

 

Przykłady:

 

“Mieszkam w Warszawie.”

 

 

    “Zazwyczaj wstaję o godzinie 7 rano.”

 

“W ciągu tygodnia mam zajęcia z pływania w poniedziałki, taekwondo we wtorki i piłki

nożnej w czwartki.”

 

Present Continuous: służy do opisu czynności, która dzieje się w chwili mówienia lub do wyrażania czynności okresowych. Używaj czasu Present Continuous, aby opisać  aktualne projekty, które mają miejsce w danej chwili. Te projekty muszą być ograniczone w czasie i nie powinny być mylone z codziennymi, regularnymi obowiązkami.

 

Przykłady:

 

“Uczę się, aby zostać prawnikiem.”

 

    “Obecnie projektuję nowy układ strony internetowej dla naszego oddziału.”

 

    “Uczęszczam na zajęcia z biznesu na studiach magisterskich.”

 

Present Perfect: służy do opisu ogólnych doświadczeń z przeszłości, bez wskazywania kiedy miały miejsce. Używaj czasu Present Perfect, aby ogólnie nakreślić projekty lub zdarzenia, które rozpoczęły się w przeszłości i trwają nadal.

 

Przykład:

 

 

“Pracuję w tej firmie od 3 lat.”

 

    “Zbadałam dotychczas ponad 300 przypadków.”

 

“Opracowałem liczne bazy danych przy użyciu programu Microsoft Access.”

 

    “Prowadziłam prezentacje na konferencjach biznesowych w Londynie, Seulu i

Bangkoku.”

 

Past Simple: służy do opisywania zakończonych czynności, które miały miejsce w przeszłości i które nie mają wpływu na teraźniejszość. Używaj czasu Past Simple do opisu Twoich codziennych obowiązków w dawnej pracy. Past Simple jest najczęściej stosowany podczas mówienia o przeszłych stanowiskach.

 

Przykład:

 

 

“Studiowałam medycynę przez 6 lat.”

 

    Opracowałem wewnętrzną bazę danych dla działu kadr.

 

“Studiowałam na Uniwersytecie Warszawskim w latach 2012-2017.”  

 

Krok 5.: Pracuj nad pewnością siebie

Pewność siebie i umiejętność akcentowania własnych umiejętności i osiągnięć, są niezwykle istotne w amerykańskiej kulturze pracy. Ważne jest, aby mówić o swoich dokonaniach, historii pracy i posiadanej wiedzy z odwagą. Wspomniane w kroku 3. ćwiczenie pytań i odpowiedzi na popularne pytania, pomoże Ci poczuć się pewniej i bardziej przekonująco w trakcie rozmowy.

 

W trakcie poszukiwania informacji na temat rozmów kwalifikacyjnych i najczęściej zadawanych pytań, trzymaj się konkretnych stron w odpowiednich lokalizacjach. Jeśli będziesz rozmawiał z firmą z USA, czytaj artykuły na amerykańskich stronach internetowych. Jeśli w planach masz rozmowę kwalifikacyjną prowadzoną w języku angielskim w swoim własnym kraju, odnieś się do artykułów na temat procesów rekrutacji w Polsce. Im lepiej będziesz w stanie sprostać oczekiwaniom kulturowym rozmówcy, tym bardziej komfortowo będzie czuł się w Twoim towarzystwie, a Twoje prawdopodobieństwo zdobycia zatrudnienia wzrośnie.

 

Powodzenia!

.^

x

Wypełnij formularz
Skontaktujemy się z tobą